در سال های اخیر شاهد رشد بیش از پیش ساخت و راه اندازی مجتمع های تجاری در سراسر کشور بوده ایم. اما علاوه بر رشد روز افزون تعداد این مجتمع ها، فقط برخی از آن ها موفق شده و تعداد زیادی بازدید کننده را جذب می کند و الباقی مجتمع ها، دائماً در حال تغییر و تحول واحدهای تجاری هستند.
علت مشکلی که در این مجتمع ها پیش آمده است، متعدد است اما برخی از آن ها عبارتند از:
تجربیات کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در این حوزه نشان می دهد که علاوه بر سازنده، فروشنده، سرمایه گذار و مشتریان، یک حلقه دیگر در مدیریت راه اندازی و بهره برداری صحیح مجتمع های تجاری اداری نقش دارند. حلقه مفقوده ای که در ایران نیز در سال های اخیر مشهود شده است، وجود شرکت های برنامه ریز و مشاور بازاریابی است. فعالیتی که در واقع مشاوران بازاریابی برای مجتمع های تجاری انجام می دهد، راهکارهای منطبق با نیاز مخاطبان و مشتریان بازار هدف را به سازندگان انتقال داده و سرمایه گذاران را در مراحل مختلف از روند اجرای فعالیت ها مطمئن می نماید.
آنچه به منظور انجام صحیح پرژوه های راه اندازی و بهره برداری مجتمع های تجاری اداری جهت برنامه ریزی بازاریابی و فروش سیستماتیک واحدهای مجتمع تجاری باید صورت پذیرد، مراحلی به شرح ذیل می باشد:
فاز اول: انجام تحقیقات بازاریابی به منظور کسب اطلاعات کامل و دقیق پیرامون:
دهک های درآمدی مشتریان هدف شناسایی و هدف گذاری دقیق بازار هدف
شناسایی صنوف مورد نیاز در منطقه
ارزیابی پروژه های مشابه در منطقه
ارزیابی نظر مدیران پروژه و امکان سنجی اهداف مدیران
تدوین لیست صنوف مورد نظر
تدوین لیست برندهای مورد نظر جهت مذاکره و دعوت از بازدید
شناسایی محدوده قیمت گذاری برای واحدهای مجتمع
شناسایی نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
شناسایی نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه
آماده سازی شرایط و نحوه تور بازدید از مجتمع جهت سرمایه گذاران
فاز دوم: تدوین استراتژی های مجتمع تجاری
جذب و آموزش تیم فروش مجتمع جهت راهنمایی صحیح و درخور سرمایه گذاران
جذب و آموزش مدیران مجتمع
تدوین اساسنامه مجتمع
تدوین آئین نامه اجرایی و مقررات داخلی
تدوین شرایط واگذاری واحدهای تجاری مجتمع
تدوین استانداردهای دکوراسیون داخلی و ویترین ها
تدوین دستورالعمل های داخلی مجتمع به منظور حفظ بهره وری و کارایی واحدهای مجتمع
تدوین فرمت قراردادهای های فروش، اجاره و لیزینگ پک
برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
برنامه ریزی به منظور تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
ترکیب بندی اصناف
تدوین استانداردهای لازم به منظور حضور برندهای معتبر
دعوت از برندهای مورد نظر بر اساس لیست از پیش تعیین شده و ارائه پیشنهادات جهت سرمایه گذاری
فاز سوم: پیاده سازی برنامه ها
واگذاری واحدهای مجتمع
ارائه برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
ارزیابی نحوه مدیریت مجتمع
راه اندازی واحد aftermarket در مجتمع به منظور حفاظت از جایگاه مجتمع در ذهن مشتریان
ارائه برنامه های خلاقانه به منظور حفظ و نگهداشت مشتریان و بازدیدکنندگان
پیشنهاد ساخت و راه اندازی در مناطق دارای پتانسیل بیشتر
جستجو
دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
برچسب ها